AFS Szkoła Wolna od uzależnień
You are here:
- Home
- AFS Szkoła Wolna od uzależnień
AFS Szkoła Wolna od uzależnień
Okres dojrzewania to trudny czas, moment buntu i chęci
udowodnienia własnych racji rodzicom, nauczycielom i
innym dorosłym. Sięganie po środki psychoaktywne może
być poszukiwaniem nowych wrażeń, próbą ucieczki czy
chęcią zaimponowania rówieśnikom. Częstą przyczyną
używania alkoholu, papierosów i narkotyków są problemy
osobiste, presja otoczenia, dążenie do akceptacji przez grupę
czy też zwykła ciekawość. Istotnym negatywnym
czynnikiem w procesie rozwoju uzależnienia u osób
młodych jest oddziaływanie substancji psychoaktywnych na
wciąż rozwijający się organizm. Wszystkie środki
psychoaktywne oddziałują na układ nerwowy, wpływają na
chemiczne procesy mózgu, co w połączeniu z niedojrzałym
układem nerwowym powoduje większą skłonność do
uzależnienia oraz większą skalę negatywnych czynników,
których skutki mogą być odczuwane przez całe życie.
W odpowiedzi na zagrożenia wynikające z powiększającego
się zakresu występowania problemu oraz obniżania się
wieku inicjacji sięgania po środki psychoaktywne
wychodzimy z inicjatywą programu „AFS – Szkoła Wolna
od Uzależnień. Innowacyjny projekt walki z uzależnieniami
od alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy i innych
substancji psychoaktywnych wśród dzieci i młodzieży”.
Jego głównym celem jest diagnozowanie stopnia używania
alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy i innych
substancji psychoaktywnych przez młodzież szkolną. W
tym celu uczniowie przystąpią do badania on-line i
odpowiedzą na szereg pytań dotyczących ich doświadczeń
związanych ze stosowaniem środków psychoaktywnych,
oceny czynników wpływających na rozpowszechnienie
używek oraz wiedzy na temat zagrożeń wynikających z ich
zażywania. Wyniki badania staną się punktem wyjściowym
do konstruowania programów profilaktycznych. Każda
szkoła otrzyma raport prezentujący wyniki w danej
placówce, również z wyodrębnieniem danych dla odrębnych
klas. Możliwe będzie porównywanie trendów na przestrzeni
lat oraz sprawdzenie jak wygląda sytuacja danej placówki w
porównaniu do wyników ogólnopolskich. Porównywalność
wyników zapewnia metodologia spójna z badaniem
ESPAD. Kluczem do oceny skuteczności podjętych działań
zaradczych będzie diagnoza wtórna umożliwiająca
porównanie wyników z poprzednimi. Na jej podstawie
możliwie będzie rozszerzenie działań zaradczych lub
wyznaczenie zupełnie nowych kierunków stosowanej
profilaktyki. Innowacyjność projektu polega na
nieograniczonym dostępie do narzędzia oraz
indywidualizacji wyników.