AFS Szkoła Wolna od uzależnień

You are here:

AFS Szkoła Wolna od uzależnień

Okres dojrzewania to trudny czas, moment buntu i chęci udowodnienia własnych racji rodzicom, nauczycielom i innym dorosłym. Sięganie po środki psychoaktywne może być poszukiwaniem nowych wrażeń, próbą ucieczki czy chęcią zaimponowania rówieśnikom. Częstą przyczyną używania alkoholu, papierosów i narkotyków są problemy osobiste, presja otoczenia, dążenie do akceptacji przez grupę czy też zwykła ciekawość. Istotnym negatywnym czynnikiem w procesie rozwoju uzależnienia u osób młodych jest oddziaływanie substancji psychoaktywnych na wciąż rozwijający się organizm. Wszystkie środki psychoaktywne oddziałują na układ nerwowy, wpływają na chemiczne procesy mózgu, co w połączeniu z niedojrzałym układem nerwowym powoduje większą skłonność do uzależnienia oraz większą skalę negatywnych czynników, których skutki mogą być odczuwane przez całe życie.
W odpowiedzi na zagrożenia wynikające z powiększającego się zakresu występowania problemu oraz obniżania się wieku inicjacji sięgania po środki psychoaktywne wychodzimy z inicjatywą programu „AFS – Szkoła Wolna od Uzależnień. Innowacyjny projekt walki z uzależnieniami od alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych wśród dzieci i młodzieży”. Jego głównym celem jest diagnozowanie stopnia używania alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych przez młodzież szkolną. W tym celu uczniowie przystąpią do badania on-line i odpowiedzą na szereg pytań dotyczących ich doświadczeń związanych ze stosowaniem środków psychoaktywnych, oceny czynników wpływających na rozpowszechnienie używek oraz wiedzy na temat zagrożeń wynikających z ich zażywania. Wyniki badania staną się punktem wyjściowym do konstruowania programów profilaktycznych. Każda szkoła otrzyma raport prezentujący wyniki w danej placówce, również z wyodrębnieniem danych dla odrębnych klas. Możliwe będzie porównywanie trendów na przestrzeni lat oraz sprawdzenie jak wygląda sytuacja danej placówki w porównaniu do wyników ogólnopolskich. Porównywalność wyników zapewnia metodologia spójna z badaniem ESPAD. Kluczem do oceny skuteczności podjętych działań zaradczych będzie diagnoza wtórna umożliwiająca porównanie wyników z poprzednimi. Na jej podstawie możliwie będzie rozszerzenie działań zaradczych lub wyznaczenie zupełnie nowych kierunków stosowanej profilaktyki. Innowacyjność projektu polega na nieograniczonym dostępie do narzędzia oraz indywidualizacji wyników.